maandag 22 juni 2009

Geen portret op de site


Sommige ondernemers - zoals mijn broer - willen geen portret van hen op de website. Hij zou gelijk hebben als hij een inbrekersbureau heeft, dan is het onhandig. Maar hij heeft een technisch handelsbedrijf in keukenapparatuur.
Waarvoor is een site belangrijk. Voor een statische site geldt normaal gesproken dat deze belangrijk is voor het eerste contact. Je hebt iemand gesproken, iemand heeft van jou gehoord, iemand heeft je advertentie gezien. Wat doet die iemand? die kijkt op de site om te zien wat voor bedrijf het is.
Sitebezoekers die voor het eerst komen willen gewoon weten, wat is dat voor een bedrijf, welke diensten, welke producten en ziet het er een beetje netjes uit. Ze zoeken een adres of telefoonnummer. En ze willen ook graag weten met wie ze te maken krijgen.
Het portret van mijn broer moet op zijn zij site omdat hij het bedrijf is. De klanten hebben met hem contact, ze kopen van hem de apparaten. Zijn gezicht op de site geeft vertrouwen, zeker als ze hem bij een andere gelegenheid hebben gezien.
Mijn broer vindt een foto niet professioneel. Niet zakelijk. Dan denken de mensen dat het om hem gaat, dat hij belangrijk is. Mijn broer heeft deels gelijk. De mensen willen hem zien omdat ze met hem de zaken doen. Daarom is het juist professioneel om dat hij zijn foto er op zet. En ook: mensen hebben belangstelling voor mensen en kijk naar mensen.
Bij mijn bureau iriscommunicatie.nl staan de gezichten van de medewerkers op de site. De pagina's met de mensen worden veruit het meest bekeken. Gek hè.