zondag 16 mei 2010

Mijn ervaring is dat mensen vanaf een jaar of 45 echt belangstelling voor de natuur krijgen

Tijdens een korte vakantie in Friesland vorige week hoorden we dat de weidevogels zo enorm teruglopen in aantal. Gelukkig konden we nog een stel doldwaze grutto's spotten. Een prachtig gezicht, deze statige vogels met brandend oranje kop- en borstpartijen. Er moet meer gedaan worden om de teruglopende stand der grutto's weer op te krikken. Eigenlijk heel eenvoudig, dacht ik, toe ik een dubbele maaicombinatie van 14 meter breed door het grasland zag denderen, vogels, eieren en kuikens vermalend tot pluimveesnippers. Laat die dingen niet rijden zolang er broedsel in de wei ligt.
Veerman zegt dat mensen het contact met de natuur moeten herstellen. Door kinderen op school er over te leren. Dit gaat mij een beetje langzaam. Ik vind dat natuur onderdeel moet zijn van de dagelijkse cultuur en dat je niet begint bij kinderen, maar vooral ook bij de ouders en ouderen. Mijn ervaring is dat mensen vanaf een jaar of 45 echt belangstelling voor de natuur krijgen. Met die belangstelling kun je veel doen.