vrijdag 19 februari 2010

Zonde van de tijd

Aan de directie van het Graphic Design Museum

Geachte directie. 

Bij mijn bezoek aan het Graphic Design Muesum raakte ik nogal teleurgesteld. Ik was gewaarschuwd door mijn stagiaire die met haar klas vol aanstaande vormgevers uw museum heeft bezocht. Ze kwamen uit Zwolle en vonden het museum echt zonde van de tijd. Ik was toevallig in Breda en ik dacht laat ik eens kijken. Ik deel haar conclusie, zonde van de tijd. Ik dacht, het is ook zonde van de tijd van veel andere mensen, ik waag er maar een mailtje aan. Misschien kunt u er wat mee.

Ik heb me afgevraagd, waarom stelt een museum in zo'n prachtig gebouw (de wc's en de winkel zijn geweldig) nou zo teleur? Ik denk door de ouderwetse aanpak. Vroeger waren musea afstandelijke instellingen vitrinekasten en een kaartje met dit is het ding en die heeft het gemaakt. U heeft dezelfde vitrinekasten op dezelfde manier. Een boek of verpakking met een kaartje: die heeft het gemaakt en daar ligt het normaal gesproken opgeborgen. Allerlei dingen, schijnbaar willekeurig bij elkaar. De kijker krijgt geen informatie over het hoe en waarom. 

Een traditioneel museum als het uwe gaat uit van de collectie toont op elitaire wijze de voor insiders interessante dingen. Dat is achterhaald. Een modern museum probeert bezoekers te boeien, vertelt verhalen, bedenkt concepten, is belust op interactie. U heeft ook een zaal met filmpjes, maar dan zo afstandelijk gebracht dat een redelijk deskundige als ik er geen chocola van kan maken. Ook niet als u de aandacht probeert te trekken met een beschimmelde kut.Misschien iets voor kenners.

Het is jammer dat zo'n rijke en veelzijdige sector als grafisch vormgeven zo'n armetierige behandeling krijgt. De website van het eerste de beste advocatenkantoor doorstaat de vergelijking met de uwe glansrijk. U heeft een toelichting over een zaal: vier pagina's bomvol platte tekst. Hoezo grafische vormgeving? Mensen zijn visueel ingesteld, willen beeld zien met een verhaal, geboeid worden door het effect van logo's en vormgeving, de marketing, volksbeïnvloeding noem maar op. De grafische sector heeft honderden verhalen. Ik zie heel weinig verhaal bij het Graphic Design Museum. Gelukkig heeft u een groot voordeel: er valt nog veel te verbeteren. Succes.


Met vriendelijke groet,



Ben Menting


PS Advies: ga eens bij de buren van het Breda's museum kijken hoe het moet

Vijftien willekeurige onderwerpen voor verhalen: sport, reclameborden bij voetbalvelden, reclamecampagne consumentenproduct, zuivelverpakkingen, weblog, evaluatie webdesign, Telegraaf versus NRC, Trouw 1955 versus Trouw 2010, autobelettering, vrachtwagenbelettering, luchtbalonnen, gebruikhandleidingen, Libelle versus Privé, haarproductenverpakkingen,